Webbinarium: Meningen Med Mig

2025-01-23

När: Fredag 14 februari 9.00-12.00
Hur: Online via teams, länk förmedlas efter anmälan samt skickas ut den 13 februari från adress stiftelsenimwieselgren@gmail.com. Webbinariet kommer att spelas in och länk till inspelning förmedlas efteråt till dem som anmält sig.
Kostnad: Gratis
Anmälan: via denna länk
Klicka här om du endast vill anmäla dig till kommande nyhetsbrev från stiftelsen och inbjudningar till framtida aktiviteter.

Om webbinariet:

Webbinariet ingår i arbetet med Kraftsamlingen för psykisk hälsa och delarenan Meningsskapande i vår tid och genomförs med stöd från Postkodlotteriets Stiftelse.

Meningen med mig har tagits fram inom uppdraget:
Ett existentiellt folkhälsoprojekt (13-18 år), Västerås Stift
– för att främja barn och ungas psykiska och existentiella hälsa

 

Meningen med mig bygger på aktuell forskning inom känsloreglering, traumabehandling och meningsskapande. Materialet har tagits fram av Dr Christina Lloyd tillsammans med pedagoger och unga i Svenska kyrkan, Svenska kyrkans unga och Svenska kyrkans nationella nivå. Materialet som är icke-konfessionellt och religionsneutralt finns på svenska, finska och norska och kan användas i många olika sammanhang och med olika åldersgrupper. I det här webbinariet får vi ta del av några exempel från Sverige och Norge.

 

Målgrupp:  Webbinariet vänder sig till alla som vill fördjupa sin praktiska kunskap och förmåga att leda grupper inom existentiell och hållbar hälsa, samt alla andra som är nyfikna på meningens betydelse för vårt välbefinnande, vår resiliens och copingförmåga.

 

Program

09:00 Välkomna
Anja Näslund
, hälsovetare, projektledare Ing-Marie Wieselgrens stiftelse för psykisk hälsa

Eva Wikman, leg. psykolog/leg. psykoterapeut, moderator, Meningsskapande i vår tid (ett projekt inom Kraftsamlingen)

 

09:10 Mening och sammanhang – livsviktigt på riktigt!

En introduktion till det pedagogiska materialet Meningen med mig (MMM), som bygger på 12 grundkänslor och 12 existentiella meningsteman. MMM syftar till att stärka ungas identitet, meningsskapande och grundläggande trygghet i sig själva, med andra och i världen.

Christina Lloyd, PhD, leg. psykoterapeut, gruppanalytiker, handledare och lärare i psykoterapi

 

09:30 Kyrkan och Sensus som existentiella resurser i samtiden

Både svenska och norska kyrkan satsar på arbetet med existentiell folkhälsa utan krav på särskilda trosuttryck eller förväntade sådana och Meningen med mig är en viktig del av detta icke-konfessionella och religionsneutrala arbete. Här presenteras även MMM-Supporten, en digital modell för kollegialt stöd.

Annaeva Lagergren, stiftsdiakon, social innovation, Västerås stift

Mia Ås, verksamhetsutvecklare, Sensus, MMM-Supporten, Sverige

Sigrid Flaata, seniorrådgiverKirkerådet, Norge
Mona Nordengren, samfunns- og diakonirådgiver i Borg bispedømme, MMM-Supporten, Norge

 

09:45 Hur stärker MMMledarens förmåga att leda grupper?

Meningen med mig som en fördjupad pedagogisk ledarutbildning. Här ges exempel från Socialpedagogiska programmet, Sigtuna folkhögskola, samt Gruppeledelse: ungdom, mening og eksistensiell helse (10 hp), Menighetsfakulteten i Oslo.
Xandra Törnström, kurator och SYV, Sigtuna folkhögskola
Elisa Stokka, universitetslektor, Meninghetsfakulteten, Oslo, Norge

 

10.10 Känslor och mening på schemat, gymnasiet åk 2

Kungsholmens gymnasium, Stockholm, engagerar eleverna i psykisk och existentiell hälsa. Just nu pågår ett projekt där Meningen med mig anpassas för 10 lektionstillfällen i ämnena psykologi och religion. Vad har vi lärt av eleverna så här långt? Med stöd från Allmänna arvsfonden.

Gunilla Kågström, lärare i religion, Kungsholmens gymnasium

Åsa Clarke, lärare i psykologi, Kungsholmens gymnasium

 

10.20 Meningen med oss – unga med livslånga sjukdomar

I samverkan mellan institutionssjälavård, intresseorganisationer och kuratorer vid KI/Astrid Lindgrens barnsjukhus pågår ett projekt där Meningen med mig anpassas för unga med livslånga sjukdomar, där deras föräldrar kommer gå i en parallell grupp. Vad är medgångsfaktorer för god samverkan mellan olika aktörer? Med stöd från Allmänna arvsfonden. 

Mats Rydinger, präst, PhD, handledare i psykosocialt arbete, Institutionssjälavården, Solna församling

Anna Patzauer Personne, kurator, utbildare inom FamilyTalk Intervention (FTI)

  

10:30 Paus

 

10:45 Meningen med mig i mellanstadiet åk 5

Alla tre klasserna i åk 5 på Frösåkersskolan i Östhammar får delta i sex Meningen med mig-träffar. Här samarbetar ledare som utbildats i MMM med ungdomsledare från Östhammars kommuns råd- och stödavdelning. Ledare från pastoratet använder även MMM med fotbollslaget och till våren planeras MMM-läger, som genomföras på loven under kommande läsår. Hur fånga vi intresset hos elever som stökar runt och är upptagna av annat?

Elin Scott, barn-och familjesamordnare, Roslagens norra pastorat

Marcus Mägi, pedagog, Roslagens norra pastorat

Johan J:son Ljung, pastorsadjunkt, präst, Roslagens norra pastorat

  

11:00 Meningen med mig i gängnära miljö

Skarpnäcks församling, Svenska kyrkan presenterar ett exempel på tillämpningen av MMM när en i kompisgänget mördas i "felskjutning". Från bakgrund till praktiskt genomförande. I samverkan med Toleransprojektet och med stöd från Gålöstiftelsen. 

Emelie Sagrelius, församlingspedagog, Skarpnäcks församling

Christofer Måhl, församlingsassistent, Skarpnäcks församling

 

11:15 Här får vi dela känslor och känna oss som del av något större

Scouterna har länge arbetat aktivt för att stärka ungas psykiska hälsa. Scouternas nationella nivå har som en del i detta följt framtagandet av Meningen med mig och tillsammans med Dr Lloyd gjort en kortversion av MMM, anpassad för stora jamboreen och patrullgrupper. Hur funkar MMM om det är unga ledare som håller i övningar och samtal?

Ingrid Häggblom, samordnare och projektledare för Trygga möten, Scouterna

Lotta Eriksson, stiftsadjunkt, Västerås stifts scoutkår

 

11.30 Frågor och sammanfattning

Eva Wikman, moderator

Christina Lloyd, metodutvecklare